Odsjek snimanja, Akademija dramske umjetnosti Zagreb
Štivo

Prve filmske snimke iz Hrvatske i prve snimke naše mornarice

Otvori sve | Zatvori sve

Jubilarna izložba i snimke pomorskih manevara

Prema onodobnom članku F. Silasa za bilten pariškog foto-kluba, koji je naslovljen Manevri austrijske mornarice, u Puli i Šibeniku je snimljeno oko 15 filmova (nespecificirano), pobliže navodi 11, i kaže da su u Beču prikazani na jubilarnoj izložbi netom poslije snimanja. Uglavnom se radi o prizorima manevra naše mornarice. Između ostalih sniman je i film, naveden pod brojem 10. Danse nationale (Kolo) - Nacionalni ples (Kolo).[16]

O kakvoj se to izložbi radi? U čast 50-godišnjice vladavine cara i kralja Franje Josipa I, u Beču, u Prateru, priprema se izložba čije je otvaranje zakazano za 7. svibnja 1898. uz nazočnost slavljenika. Za tu je prigodu Izgrađen paviljon, uređeni su prostori, park i pripremljen svečani program. Dio programa, ako ne i sve, priprema uprava Uranije[17], znanstveno-umjetničkog kazališta za popularizaciju znanosti. Oni su dogovorili s Društvom Lumière da se na izložbi prikažu filmske snimke pomorskih manevara koji se održavaju 28. i 29 travnja u Puli i Šibeniku, nepunih deset dana prije otvaranja izložbe.

Zapravo prema članku nije sasvim jasno dali su oni naručili snimanje, ili je snimanje već ranije zakazano pa su oni iskoristili prigodu prikazati filmove u okviru izložbe. Vjerojatno je snimanje već ranije planirano kao zanimljivost iz standardnog repertoara Društva Lumière. Kako izvješćuje Silas iz Lyona je sa slične zadaće doputovao Alexandre Promio sa svojom kamerom cinématographe. Program snimanja dogovarao je u Puli s umirovljenim kapetanom fregate Rottautscherom (Rottautscher de Malata) te snimao uz njegovo vodstvo i uz suradnju sa zapovjednikom manevara u Šibeniku, kapetanom fregate de Sambuchijem. Prema tom izvješću u Puli i Šibeniku snimljeni su sljedeći prizori:

  1. Torpiljarka u pokretu ispaljuje torpedo.
  2. Desantni čamac s kojeg se iz topa ispaljuje hitac, mornari skaču u vodu, razvijaju se u strijelce, pucaju i simuliraju napad bajunetama. Iskrcava se top.
  3. Most (paluba) nekog plovila – obrana od torpiljarke.
  4. Šibenik. Ulazak brika s otvorenim jedrima, spuštanje jedara, bacanje sidra.
  5. Na jarbole se podižu velike zastave, ljudi se uspinju staju na križeve i viču hura.
  6. Spuštanje čamca u vodu i njegovo oboružavanje.
  7. Smanjenje jedara za plovidbu po lošem vremenu – plovilo se ljulja kao na velikom moru.
  8. Regata šest čamaca.
  9. Defile tih čamaca.
  10. Nacionalni ples (Kolo).
  11. Pozdrav na palubi.

Podatak o 15 snimljenih, a s 11 opisanih filmova, koji u svom prikazu daje F. Silas, očito je iz druge ruke. Premda on precizno navodi naslove odnosno sadržaje 11 filmova, u cjelokupnom verificiranom katalogu filmova Društva Lumière nalazi se svega sedam filmova. Naime Silas svoj prikaz daje očito prije samih bečkih projekcija i bez kontakta s Promiom. Poziva se na 30. travnja, samo dan nakon što je snimanje završeno, govori o snimanju koje je obavljeno pred tjedan dana, a članak mu je objavljen u svibnju. To su prizori za koje mu je rečeno da su snimani, ali ne i snimljeni odnosno uspjeli. Moguće je te podatke dobio od kapetana Rottautschera.

Odmah po snimanju Promio se vraća u Lyon, razvija filmove i pravi kopije koje se šalju u Beč. Filmovi ostaju vlasništvo Društva Lumière. Što se je pritom zbilo znade samo Promio. Prema F. Silasu kopije filmova s manevara naše mornarice stigle su u Beč gdje ih je dr. Brezina, vjerojatno ključna programska osoba Uranije, uključio u program svečanosti, ali i programsku djelatnost Uranije. Podaci o tim prikazivanjima mogu se zasigurno naći u arhivi Uranije, a možda i u onodobnom tisku.

Prema jedinstvenom katalogu Društva Lumière ti su filmovi standardni actualités na jednu od standardnih tema koje je promoviralo Društvo Lumière – vojno-pomorske igre:

  • kat. br. 836. Dolazak i sidrenje broda - Arrivée d'un bateau et mise à l'ancre;
  • kat. br. 837. Pozdrav s jarbola - Salut dans les vergues;
  • kat. br. 838. Priprema za boj - Branle-bas de combat;
  • kat. br. 839. Iskrcavanje i puščana paljba - Débarquement et le feu de mousqeterie;
  • kat. br. 840. Regata (prolazak)- Régates (aller);
  • kat. br. 841. Regata (povratak) - Régates (retour);
  • kat. br. 842. Trka mornara - Course de matelots.

Dva filma iz pristigle kolekcije nije u svom izvješću F. Silas ni spomenuo: Trka mornara i Priprema za boj (ukoliko potonji ne predstavlja prizor koji on opisuje kao "obranu od torpiljarke", što je lako moguće da se radi o filmu kat. br. 838. Priprema za boj - Branle-bas de combat). Od prizora što ih F. Silas opisuje u katalogu Društva Lumière nema filmova sa snimkama: (1.) Torpiljarka u pokretu ispaljuje torpedo; (6.) Spuštanje čamca u vodu i njegovo oboružavanje; (7.) Ubiranje jedara za plovidbu po lošem vremenu – plovilo se ljulja kao na velikom moru; (10.) Nacionalni ples (Kolo).

Film koji sam najviše čekao, Nacionalni ples (Kolo), vjerojatno nije uspio. U snimateljskom je poslu lako moguće pretpostaviti što može tome biti uzrok. Osim pretpostavke gubitka samog filma mogući problemi zbog kojih snimka nije uspjela ili je eliminirana prije eksploatacije su: greška u radu kamere, greške u laboratorijskoj obradbi i greške u manipulaciji s materijalom. Možda je snimka neoštra (greška kamere, greška objektiva, greška snimatelja), krivo eksponirana (pretamna ili presvijetla), možda je štetno osvijetljena vrpca (pri manipulaciji, ulaganju u kameru, prolaskom kroz kameru, u transportu, u laboratoriju i sl.) ili je vrpca ogrebena, a možda su oštećene perforacije. Moguće da vrpca ima tvorničku grešku. Dakle, i onda kao i danas moguća su prije, za vrijeme i nakon obradbe neprijatna iznenađenja. To se odnosi i na ostale filmove čije prizore F. Silas opisuje, a nema ih u katalogu Društva Lumière.

O naručitelju snimanja, koje Silas ostavlja otvorenim i nekako povezuje s Uranijom, nije odgovoreno. Ipak vjerojatno to nije Uranija. Promio je, prema navodima iz biografije, preuzeo tu obvezu snimanja četiri mjeseca prije manevara, mnogo prije pisma kojim Uranija traži snimke. Pri tome je zanimljivo da je to bilo jedno od zadnjih snimanja sa sadržajem takvog značenja. Godina 1898. bila je sadržajna prekretnica i ti se vojni prizori uglavnom više ne pojavljuju.

‹ Prethodno poglavlje  |  Iduće poglavlje ›

 


Bilješke

[16] F. Silas, Le Cinématographe français à l'Exposition jubilaire de Vienne, Bulletin du photo-club de Paris, Paris, no 88, mai 1898., p. 177 – 178.

[17] Uranija, muza astronomije. Pod tim su imenom djelovale institucije popularizacije znanosti u mnogim gradovima Austro-Ugarske, a po uzoru na berlinsku. Na poticaj dr. Izidora Kršnjavija osniva se 1900. godine u okviru Društva umjetnosti u Zagrebu Znanstveno umjetničko kazalište Urania u kojem su uz predavanja priređivani znanstveno-popularni programi uz prikazivanje dijapozitiva i filmova. Urania je djelovala do 1903. godine, a smještena je u donjim prostorima Umjetničkog paviljona na Trgu kralja Tomislava.