Odsjek snimanja, Akademija dramske umjetnosti Zagreb
Štivo Diplomski radovi

Steadicam

Otvori sve | Zatvori sve

Autor: Goran Mećava

Steadicam kao posljednji veliki izum među alatima filmskih stvaralaca dobio je svoje mjesto te je u modernoj proizvodnji postao nezaobilazan. U bogatim produkcijama koristi se uobičajeno kao i kolica ili stativ. U preko dvadeset godina postojanja steadicam nije doživio bitne promjene u konstrukciji, usavršavan je kako bi mogao nositi moderne kamere, ali princip je ostao isti, tako da su u upotrebi još uvijek i modeli izrađeni prije dvadeset godina.

Vještina korištenja steadicama postala je važan čimbenik za posao operatera (švenkera), a vrlo često je i uvjet za dobivanje posla. Budućnost mu je osigurana i sve više ljudi je osposobljeno za korištenje istoga.

U Hrvatskoj steadicam još uvijek nije uobičajeni alat pri snimanju filmova, zbog nedostatka novca ili ideja. U vrijeme kada se pojavio na našem tlu bio je relativno često korišten, naročito pri snimanju muzičkih spotova, isto tako bio je često zlorabljen i korišten bez ikakvog razloga, kao nekad davno objektivi s promjenjivom žarišnom duljinom. U igranim filmovima koristi se sporadično i gotovo samo kod mlađih redatelja. Hrvatska televizija posjeduje manje modele, no nisam još vidio da ih se upotrebljava igdje osim pri prijenosu koncerata ili glazbenih festivala.

Dakle, perspektiva za steadicam snimatelja u Hrvatskoj nije baš sjajna, tržište ne opravdava tako velika materijalna ulaganja, a opseg posla nije dovoljan da bi novi ljudi stekli potrebno iskustvo. Možda dolaskom privatnih televizija ili povratkom stranih produkcija u Hrvatsku situacija postane bolja te se stvori prostor za nove tehnologije.

Uz postojanje steadicama na Hrvatskoj televiziji (EFP), u tvrtci Tuna film (EFP), kod kolege Igora Savatovića (glidecam) postoje temelji za širu primjenu i razumijevanje tehničko-tehnoloških i kreativnih mogućnosti uporabe steadicama. Osobno sam zainteresiran da širi krug mladih ljudi ovlada tim znanjima i vještinama. To je jedan od razloga što sam održao seminar steadicama na Akademiji dramske umjetnosti. Ohrabren iskustvima otvoren sam i na daljnju suradnju, kao i za internacionalizaciju seminara.