Odsjek snimanja, Akademija dramske umjetnosti Zagreb
Štivo Diplomski radovi

Televizija visoke rezolucije

Otvori sve | Zatvori sve

Autor: Živko Krstičević
Priredili Ranko Karabelj i Silvestar Kolbas prema rukopisu iz 1991. godine.

U SAD se intenzivno istražuje postupak emitiranja HDTV preko zemaljskih odašiljača, gdje se nastoji omogućiti prijem HDTV programa NTSC-prijamnicima (oko 160 milijuna). Dva su postupka razvijena za emitiranje HDTV signala preko radiodifuznih satelita: DBS MUSE i HD MAC. Direct Brodcast Satellite distribuira TV signal pretplatnicima bez posrednika, a antene promjera ne većeg od 1 metra omogućuju televizijskoj publici svijeta praćenje svijetskog programa. HD Mac je razvijen u Evropi i kompatibilan je s sustavom MAC, (koji se uvodi u Evropi umjesto Pal-a), što je u skladu s predviđenim evolutivnim pristupom.

Za kinematografe i velike dvorane predviđa se reprodukcija HDTV snimke s magnetoskopa ili CD ploče, pomoću velikog elektronskog projektora. HDTV signali mogu se emitirati iz jednog distribucijskog centra preko satelita što omogućuje filmu istovremenu svjetsku premijeru. Konačne dosege HDTV zasad možemo samo naslućivati.

 

Živko Krstičević (1954-1991), osebujna pojava hrvatskih medijskih krugova osamdesetih i ranih devedesetih, filmski i video snimatelj, pomoćnik snimatelja, tehnički suradnik, video poduzetnik i rentijer video opreme, fotograf, novinar, videotekar, nezavisni filmski i video producent, filmski distributer, organizator, redatelj i montažer prema potrebi posla.

Svestranih interesa, naoko potpuno raspršene pažnje, ipak je bio "čovjek od jednog komada". Njegova je pažnja bila koncentrirana na dvije bitne točke: nezavisne produkcije i video. Živko se nije smatrao prije svega umjetnikom slike, poput većine svojih kolega snimatelja. Više se okretao cjelini stvari - kako sebi i kolegama uopće stvoriti mogućnost stvaralačkog rada. Tako se njegov interes više kretao u sferi produkcije. Kako su ga zanimale nove tehnologije, televizija, video i kompjuterska animacija, često je u svojim produkcijskim nastojanjima afirmirao video kao pogodan i dostupan oblik produkcija: kod projekata u suradnji s televizijom, za oblikovanje programa internih televizija, za video prezentacije, spretno je koristio draž autentičnosti videa kod dokumentarnih snimanja, tek je povremeno koristio video kao jeftinu zamjenu za film.

Nedavno pronađeni integralni tekst njegove diplomske radnje na Odsjeku filmskog i elektroničkog snimanja Akademije dramske umjetnosti, jasno se uklapa u njegov svijet televizije i videa. Ono o čemu Živko piše danas možda djeluje malo pase, ali u onom je trenutku bilo jako in. Tako ovaj tekst fiksira tadašnji trenutak i ukazuje na Živkovu duboku uronjenost u probleme medija i njegove budućnosti, kao i njegova promišljanja o razvoju televizije.

Silvestar Kolbas